Vanalles - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Nina Vooght - WaarBenJij.nu Vanalles - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Nina Vooght - WaarBenJij.nu

Vanalles

Blijf op de hoogte en volg Nina

22 April 2018 | Kenia, Kisumu

Donderdag: Vanmorgen zijn we rond 11 uur naar het District Hospitol gegaan. Een ziekenhuis hier in Kisumu. We zouden daar vandaag een rondleiding krijgen. We zijn dus eerst naar de manager gegaan en die heeft iemand gebeld om ons een rondleiding te geven. Nou dat was me wat.. eerst kwamen we bij de administratie en opslag enz. Niet zo heel bijzonder. Daarna gingen we het ziekenhuis bekijken. Het zijn hier allemaal verschillende gebouwen dus niet net als in Nederland een groot gebouw met verschillende verdiepingen. Het eerste gebouw waar we in liepen was het gebouw met baby's. Er waren prematuurbaby's (te vroeg geboren) daar mochten we niet naar binnen. We mochten wel binnen bij een kamer waar z'n 10 vrouwen lagen met hun baby van 0 tot een dag of 2 oud denk ik. Dat deed toch wel iets. Vrouwen die samen het bed delen en dan nog de baby erbij hebben. Ik kan ook niet goed plaatsen wat ik er van vond. Het was heel raar om te zien, maar zou er bijvoorbeeld ook wel willen werken om te helpen. Daarna kwamen we in een gebouw waar alleen maar mannen lagen (mannen en vrouwen liggen hier apart van elkaar, mannen in een gebouw en vrouwen in een ander gebouw). Je hebt een A deel en een B deel. Je komt dus eerst op deel A terecht een ruimte waar z'n 20 mannen liggen, als het beter gaat ga je naar deel B, daar liggen ook zo ongeveer 20 mannen. Zo is dat ook in het gebouw van de vrouwen. Het gebouw waar de vrouwen lagen sprak me wel meer aan. Na mijn idee was het daar drukker en lagen ook echt erg dunne vrouwen. Was best heftig vond ik. Ook was er daar een vrouw die maakte een soort van kreunend geluid, maar of dat van de pijn was of dat ze iemand riep ofz, ik heb geen idee, maar vond het niet prettig om te zien en te horen. Het klinkt misschien dom, maar ze kijken ook echt zielig uit hun ogen naar jou, dus dat doet denk ik ook meer met je. We hebben ook nog het gebouw voor kinderen gezien, daar liggen kinderen van 0 tot 12 jaar. Ze hebben vooral Malaria, sikkelcel ziekte enz. De meeste kindjes zaten buiten in de zon bij hun mama. Doordat ze buiten best vrolijk aan het spelen waren, was dit niet zo heftig om te zien vond ik. Wel lagen er kindjes van ik schat net een jaar oud en een kindje van ik denk ongeveer 4 op die afdeling bij hun moeder, oh mijn god. Wat waren die dun, zulke dunne armpjes heb ik nog nooit gezien! We hebben ook het labaratorium gezien, daar had je eerst de wachtkamer waar misschien wel 20 mensen zaten, dan had je een ruimte met room 1 and room 2. Nou dat was een stoel met een scheiding er tussen en aan de andere kant ook een stoel. Dus kamer 1 en kamer 2 haha best apart. Ook zijn we bij het OK geweest zoals we dat in Nederland noemen, dit hebben we niet gezien, maar ze hebben wel alle gebouwen enz. uitgelegd. Ook zijn we bij iemand geweest van het ziekenhuis die afdelingshoofd is van het mortuarium, nou ongelofelijk, ze laten hier iemand soms wel eens 2 maanden boven aarde liggen als ze overleden zijn... wij dachten hoe kan dat een lichaam gaat zich ontbinden. Hij heeft z'n best gedaan om het uit te leggen maar dat snapte we niet zo goed. Z'n engels was moeilijk te verstaan en dus moeilijk te volgen. Hij zei wel, als er iemand overlijd dan bel ik jullie dan kun je komen en zien hoe wij dat hier doen, nou daar moet ik nog even over nadenken. Het is moeilijk te beschrijven wat ik vandaag gezien heb. Ik hoop dat jullie met wat ik opgeschreven heb iets kunnen inbeelden. Als ik terug ben in Nederland zal ik het wel uitleggen als je geïnteresseerd bent haha. Het was een hele bijzondere ervaring om alleen al z'n rondleiding mee te mogen maken en te zien waar ze het mee moeten doen hier en hoe ze het hier doen!!

Vrijdag: OMG gister wilde we gaan slapen, hoor ik ineens heel duidelijk "miauw" dus ik zei tegen Nina "er zit hier een beest hoor", Nina zei "nee jo, dat kan niet" dus ik weer "ja ga dan luisteren" dus Nina luisteren en hoort ook ineens "miauw". Nina kijkt onder bed, dus ik zei er zit een kat he..??? Kijkt Nina mij met grote ogen aan, dus ik spring als een gek op de bank en raak helemaal in paniek, moest zelfs huilen. Dus ik zei tegen Nina pak mn spullen we gaan naar de buren. Want het zijn van die wilde katten en Nina zei dat die kat niet bepaald lief keek, wij gaan die dus niet pakken. Bij onze slapende buren wakker gemaakt en die hebben de kat naar buiten gejaagd. Bij even bijgekomen van de schrik en zijn gaan slapen. Vandaag hebben we verder niets bijzonders gedaan. We hadden een dagje zwembad gepland en dat zijn we dan ook gaan doen. We hebben vanaf ongeveer 11 uur tot kwart voor 5 ofz. aan het zwembad gelegen! Het was heerlijk, helaas alleen flink verbrand haha. Dat word dus lekker veel after sun smeren de komende dagen. Verder was het echt appart bij het zwembad... er was iets te doen in de buurt dus rond half 2 kwamen er minstens 50 vrouwen wat eten bij het zwembad, niet er ofz. Maar wij waren de enigste blanke en lagen daar in bikini, dus al die mensen kijken en tegen elkaar praten over ons (je zag gewoon dat het over ons ging). Vervolgens komt er een fotograaf naar ons toe met 2 vrouwen "can we make a picture with you?" Dus Nina zei nee, vraagt hij het aan mij dus ik zei ook nee. Nou dat vond hij een beetje raar. Ten eerste waarom zou ik op de foto gaan, ben gewoon een mens net als jullie alleen blank en ten tweede waarom zou ik in mn bikini met jullie op de foto willen? Haha. Maarja na die vraag van die man, kwam er 10 minuten later weer een vrouw naar ons toe "hello my dear, can I take a picture with you", Nina reageerde al niet meer dus zei ik maar netjes "no sorry" dus die vrouw ging maar weer weg. Een uur later gingen al die mensen weer weg, toch kwam er weer een vrouw onze kant op.. "can I take a picture with you?" Dus wij "no sorry". Oja en in de tussentijd dat die mensen aan het eten waren gingen wij zwemmen, want het was heel warm, nou iedereen die keek hood hoe wij het zwembad in gingen en hoe wij aan het zwemmen waren.. nog nooit een blanke zien zwemmen denk ik.. hahaha. Nou iedereen weg en wij nog lekker in de zon gelegen. Daarna nog even gezwommen. Toen kwamen er ook een paar kenianen zwemmen, nou 2 ervan konden niet zwemmen. En degene die konden zwemmen, zwemmen met hun hoofd onder water hahaha. Geniaal om te zien. Na het zwemmen zijn we naar de KFC geweest. Dus lekker frietjes en een kipwrap op! Vanavond weer lekker een filmpje gekeken. Morgen gaan we Marga (moeder van Nina) ophalen bij het vliegveld!

Zaterdag: Vanmorgen hebben we Marga opgehaald van het vliegveld! Was toch eventjes raar voor mij.. Nowe was er ook. Vanuit het vliegveld zijn we met de tuktuk een simkaartje gaan halen voor Marga, vervolgens zijn we naar ons appartement gegaan. Daar hebben we wat gedronken en gegeten. Toen zijn we met z'n vieren naar Java House gegaan. Daar hebben we wat gedronken en gekletst. Nadat we bij Java waren geweest hebben we wat boodschappen gedaan en zijn hebben we Nowe weer naar het busstion gebracht. Toen zijn we weer even naar ons appartement geweest. Even bijkomen, vooral Marga was moe van de reis natuurlijk! Rond kwart voor 6 zijn we naar Dunga Hill Camp gegaan. Dat is aan het Victoria meer, super mooie zonsondergang, daar hebben we wat gegeten. Daarna terug gegaan naar het appartement. Toen we net terug reden naar ons appartement stond er ineens een Hippo (nijlpaard) 4 meter van ons vandaan. Die leven in het victoria meer em komen snachts het land op was heel gaaf. Daarna heb ik mn spullen gepakt om naar Sarah tegaan. Nu Marga hier is slaapt Marga samen met Nina in het appartement waar Nina en ik afgelopen 2 weken hebben geslapen en ga ik 3 nachtjes bij Sarah slapen. Het appartement is te klein voor 3 personen. Maar wel heel gezellig om even bij Sarah te kunnen zijn!!

Zondag: Ik heb heerlijk geslapen bij Sarah. Rond half 1 had ik met Mariëlle, Nina en Marga afgesproken bij Java House. Daar hebben we lekker wat gegeten en gekletst. Daarna ben ik met Marga en Nina wat boodschappen gaan doen en toen naar het appartementje. Rond kwart over 5 ben ik terug naar Sarah gegaan. Hier heb ik lekker gegeten. Heb even met ons thuis gevideobeld en later samen met Sarah met Anne gevideobeld
(Anne was 2 jaar geleden met mij hier in Kenia voor stage). Het was heel leuk om zo even bij te kletsen. Morgen gaan we weer terug naar Nowe z'n oma. Wordt denk ik een land dagje, maar ook wel weer leuk!!

  • 22 April 2018 - 21:07

    Familie De Vooght:

    Wat een ervaringen weer, indrukwekkend. Wat zal je veel te vertellen hebben als je weer thuis komt (kijken er all naar uit

  • 23 April 2018 - 10:11

    Bets Daamen :

    je hebt weer een mooi verslag Nina.als ik het zo hoor zie jij heel veel armoe en die ziekenhuizen zo premitief maar ze weten niet beter en dat is maar goed ook ik vind het heel druk wekend . geniet jij er nog maar van .de gr oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nina

Hallo, Ik ben Nina de Vooght en ik ben 18 jaar oud. In mei ga ik voor drie maanden stage lopen in Kenia. Hier kun je al mijn verslagen lezen over mijn reis in Kenia.

Actief sinds 29 Feb. 2016
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 12860

Voorgaande reizen:

05 April 2018 - 11 Mei 2018

Kenia 2018

29 April 2016 - 26 Juli 2016

Kenia

Landen bezocht: