Afgelopen dagen - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Nina Vooght - WaarBenJij.nu Afgelopen dagen - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Nina Vooght - WaarBenJij.nu

Afgelopen dagen

Blijf op de hoogte en volg Nina

11 April 2018 | Kenia, Kisumu

Maandag: Vandaag zijn we naar Mama Ngina gegaan. Mama Ngina is een weeshuis, het jongste kindje daar is denk ik een jaar of 2 en de oudste rond de 16/17 jaar schat ik. Het was leuk om daar weer te zijn, want 2 jaar geleden heb ik hier stage gelopen. Wat kunnen kinderen in 2 jaar veranderen he! Bij Mama Ngina willen wij met Nina's voor Kenia een ruimte gaan opknappen. We zijn naar de directeur geweest en hij heeft ons de ruimte laten zien, we hebben besproken wat we gaan veranderen, we gaan het plafond vernieuwen en de muren opnieuw verven, ook gaan we meubels kopen voor in de ruimte. De studenten van het Kellebeek waren ook bij Mama Ngina. We hebben de hele dag met de kinderen gespeeld. Nina en ik hadden belleblaas meegenomen, nou dat vonden ze geweldig, de oudere kinderen namen zelfs de kleintjes in hun nek zodat die ook de belletjes weg konden slaan! Mijn telefoon was een ochtend in gebruik door de oudere meiden, ze hebben veel selfies gemaakt, natuurlijk heb ik ze geleerd die op te slaan, dus die staan allemaal op m'n telefoon. 'S middags hebben de studenten met de kinderen wedstrijdje rennen gedaan, super leuk om te zien. Wat zijn het enthousiaste studenten, hierdoor worden de kinderen ook enthousiast!! Toen we thuis kwamen werkte onze stroom niet. We zijn toen buiten gaan zitten en hebben muziek geluisterd in de hoop dat de stroom het later wel deed. Nou.. helaas.. om 7 uur werd het donker en wij zaten zonder stroom, dus konden we niet koken. Gelukkig waren de studenten zo aardig en hebben we bij hun mogen koken. Ook is onze douche niet super en hebben we ook even bij hun mogen douche.  Toen we 's avonds thuis kwamen deed helaas de stroom het nog steeds niet. Dus gingen we slapen en hopen dat de stroom het morgen wel doet!

Dinsdag: Vandaag zijn we met Nowe naar zijn oma geweest, zij woont ongeveer 2 uur van Kisumu. Eerst bijna 2 uur in een overvol busje met 22 mensen gezeten (is hier normaal) en daarna nog ongeveer 15 minuten op de moterbike. Wat was het uitzicht mooi tussen de bergen! Toen we aankwamen bij Nowe zijn oma werden we vriendelijk ontvangen en werd er voor ons gebeden. In Kisumu hadden we wat boodschappen voor haar meegenomen en hebben we ook gegeven. Nadat we kennis hadden gemaakt met Nowe z'n oma hebben we de rest van zn familie ontmoet, het was huis in huis uit haha. Het was een hele bijzondere ervaring. Rond 3 uur zijn we weer terug gegaan. Zoals op de heen weg werd er veel muzungu (blanke) geroepen en zwaaide mensen naar ons. We hadden het idee dat ze hier niet zo vaak blanke tegen kwamen. Met de terug weg weer in een overvol busje gezeten. Toen we thuis kwamen deed gelukkig de stroom het weer. We hebben gekookt en film gekeken, daarna weer gaan slapen. Het was een bijzondere ervaring vandaag!

Woensdag: Vandaag stond in het teken van Nina's voor Kenia. We zijn daarom vandaag terug gegaan naar Mama Ngina, we hebben daar een fundi (klusser) aan het werk gezet, hij gaat het plafond renoveren en verven. Hij vertelde dat hij er een dag voor nodig had. Dus morgen gaan we weer naar Mama Ngina om zelf de muren te verven. Nadat we even bij Mama Ngina zijn geweest, zijn we naar PIP (Puppet Interview Programme) gegaan. Dat is een project waar Sarah werkt. Dit project geeft trainig aan weeskinderen of kinderen uit de jeugdgevangenis en hun familie. Ze selecteren de kinderen door te kijken naar hun gedrag, de meest gecompliseerde kinderen qua gedrag proberen ze eerst te helpen, bijvoorbeeld kinderen die veel slaan enz. Ze gaan dan in gesprek met de kinderen, dit doen ze met poppetjes, die poppetjes stellen de kinderen en zijn/haar familie voor. Zo kan een kind op spelendewijs duidelijk maken wat hij/zij heeft meegemaakt in plaats van dat je een diepgaand gesprek voert. Uit ervaring is ook gebleken dat kinderen tijdens z'n diepgaand gesprek veel liegen. Uit de ervaring met poppetjes werkt dit wel heel goed. Ze gaan dan ook opzoek naar familie, daar doen ze eigenlijk het zelfde mee. Als ze dat hebben gedaan, gaan ze kijken naar waar het kind mogelijk terug geplaatst kan worden, dit kan terug bij de ouders zijn, maar ook bij tantes/ooms of opa/oma. Z'n traject duurt gemiddeld 6 maanden. Het verschilt natuurlijk per kind, dus wat voor 'rugzak' (zoals wij dat noemen) het kind bij heeft. Nadat we naar Sarah zijn geweest hebben we boodschappen gedaan. Vanavond gaan we weer lekker koken (waarschijnlijk broodjes hamburger maken) en een filmpje kijken. Morgen gaan we dus verven bij Mama Ngina. Ik hou jullie op de hoogte !

• 11 April 2018 - 16:55

Rina:

Goed bezig Nina! Mooi dat je zoveel mensen blij kan Maken! Geniet ervan, en succes!

• 13 April 2018 - 14:15

Bets Daamen:

hoi nina hoe gaat het daar alle maal . heb je verslag gelezen . leuk dat je dat allemaal kunt doen geniet er maar van ik wens je nog veel succes gr opa en oma