Babyhome en bezoeken - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Nina Vooght - WaarBenJij.nu Babyhome en bezoeken - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Nina Vooght - WaarBenJij.nu

Babyhome en bezoeken

Blijf op de hoogte en volg Nina

02 Mei 2018 | Kenia, Kisumu

Maandag: Vanmorgen hadden we weer om 8 uur ontbijt. Na het ontbijt ben ik lekker bij BabyHome gaan helpen. Ik heb geholpen bij de kleintjes (admisionroom), flesje gegeven en de collega deed de kindjes wassen en aankleden. Daarna heb ik gedweild en ben ik gaan helpen met de was. Na de was had ik even pauze en ben ik even naar het huisje gegaan. Vandaag gaat Nowe weer terug naar school en we zouden hem wegbrengen. Toch heb ik er nog goed over nagedacht en besloot om Nowe niet mee weg te brengen, maar op BabyHome te blijven. Voelde me niet geroepen om mee te gaan en bleef liever helpen op BabyHome. Rond 11 uur ging ik terug naar BabyHome en heb ik de baby's en wat oudere kindjes een beetje getroost die aan het huilen waren. Ook was een dochter van een collega de kindjes aan het troosten. Toen de collega terug kwam is ze melk gaan halen en hebben we rond 12 uur de kindjes weer de fles gegeven en de collega de kindjes verschoond. Om half 1 hadden we lunch. Na de lunch zijn we naar het huisje gegaan, Nina en Marga gingen tegen half 2 met Nowe naar de bus om met hem mee naar school te gaan. Ik heb tot 3 uur wat muziek geluisterd en een kaart spelletje gedaan. Om 3 uur weer naar BabyHome gegaan. Van de 4 collega's die aan het werk waren, was er maar 1tje aanwezig, die ging net met een groepje kinderen naar buiten. Bij de admisionroom was er een baby aan het huilen dus ze vroeg of ik wilde gaan kijken. Toen ik het babytje stil had en ik net buiten zat begon het babytje opnieuw te huilen, dus weer terug. Nou heb je een huilende baby op je arm begint de volgende, dus daar zat ik dan met 2 baby's toen begon er nog een ander kindje te huilen, die ook maar een beetje proberen te troosten. Nou rond half 4 hoorde ik alle collega's buiten, dus dacht kom nou maar die kids hebben een flesje nodig. En ja hoor daar kwam de collega, die zei "moest er eentje huilen?" Dus ik draai om met twee baby's in mn armen en zei "nee, meer..", ze draaide gelijk om en zei dat ze melk ging halen haha. Rond 4 uur de kindjes een flesje gegeven en verschoond. Daarna ben ik buiten naar de wat oudere kindjes gegaan. Rond half 5 gingen ze eten, dus ik daar weer even gekeken. Na het eten kregen de wat jongere kinderen nog een bekertje melk, nou en ineens gaat het regenen buiten... niet normaal... en ja hoor.. het plafond begint te lekken in die eet ruimte, niet z'n klein beetje ook..., wij die kinderen uit de ruimte getild, want zelf gleden ze uit! Nou en toen begon het. Hun met een bezem al het water proberen naar buiten te doen, maarja met een erg lekkend plafond, was het dweilen met de kraan open... ik vond het wel grappig. Maarja het bleef maar gaan en alles stond onder. M'n slippers uit en ik ben ook maar gaan dweilen met de kraan open.. Met z'n 3e hadden we het wel wat sneller onder controle dan met z'n 2e, gelukkig werd de regen ook minder. Nadat we alles zo ongeveer gedroogt hadden, gingen we de kindjes een trui aan geven, omdat het hier voor begrippen dan koud is (22 graden). Toen werd ik door de collega waar is deze middag mee was op een stoel gezet en ging ze m'n rug masseren hahah. Stel gekke hier! Daarna wat gekletst en toen het wat droger werd ging het personeel naar huis en begon de avonddienst. Ik ben toen ook naar het huisje gegaan, het was toen half 7. Marga en Nina waren ook net thuis, dus zijn we gelijk gaan eten, want dat stond al klaar! Na het eten kwam Sister aanlopen en hebben we nog even met haar gekletst. Toen terug naar het huisje gegaan en lekker gedoucht, had ik ook wel buiten kunnen doen hahah. Verder niets gedaan en optijd naar bed gegaan.

Dinsdag: Vanmorgen weer om 8 uur ontbijt gehad. Na het ontbijt zijn we gaam helpen bij BabyHome (studenten waren nog niet terugnuit Kisumu). Nou wat was het vreselijk, ik kreeg de kinderen niet rustig toen de collega waar ik mee stond de was ging doen. Ze rende overal naar toe, gooide met de deuren, sloegen en wilde mij bijten.. jeejtje wat werd ik chagerijnig. En ja hoor, daar kwam mn collega aan en gelijk alle kindjes rustig! Ze keek mij aan en ik zei "laat me niet nog een keer alleen, ik kan ze niet hendelen" toen moest ze lachen en ik ook. Daarna heeft ze de kinderen soort bouwblokjes gegeve, toen hadden ze iniedergeval iets om mee te spelen, maarja dan pakt de een weer wat af van de ander en beginnen ze te huilen. Toen mn collega weer terug kwam bleven de kids gelukkig rustig en hebben we wat met de kinderen gezeten en gekletst. Toen kwamen de studenten aan, die waren net terug uit Kisumu en wilde komen werken bij BabyHome, toen kregen ze te horen dat ze vandaag nog vrij waren, dus kon ik nog even gezellig op die groep staan. Rond 12 uur de kinderen wat eten gegeven en om 1 uur zelf gaan lunchen. Tussen 1 en 3 slapen de kinderen, dus na de lunch even naar het huisje gegaan. Om 3 uur ging ik weer terug. De collega's waren druk met iets bezig, dus heb ik met een meisje muziek geluisterd. Rond 4 uur kwam een collega vragen of ik wilde helpen met de kindjes een flesje geven op de admision groep, dit maar gaan, want er was verder nog niets te doen. Toen ik daar klaar was weer naar de groep gegaan waar ik heel de dag al was en daar geholpen met eten geven (opletten of ze eten, ze kunnen zelf eten). Daarna nog even gekletst met de collega en ja hoor.... het begon weer te regenen en het plafond weer te lekker.. dus we gingen maar weer dweilen met de kraan open... Net voor half 7 gingen de collega's naar huis en ik naar het huisje. Nina en ik zijn gaan eten, Marga bleef in het huisje, want die is ziek.  Na het eten wat muziek geluisterd en rond half 10 naar bed gegaan. Het was weer een heerlijk dagje bij BabyHome. Vind het echt leuk om daar te helpen! Genieten is het hier!!!

Woensdag: Na het ontbijt vanmorgen zijn Nina en ik naar de primary school geweest hier in e straat. Één van de Zusters die hier op BabyHome woont werkt daar, we hadden afgesproken daar een keer langst te gaan! We hadden 100 schriften gekocht en vanuit Nederland hadden we 200 potloden, die hebben we daar gegeven. We zijn langst 3 klassen gegaan. Bij de eerste klas noemde ze ons Nina Heere en Nina de Vooght. Bij de tweede klas werd het Nina A en Nina B. Bij de 3e klas kregen we lokale namen. Nina Akiny (geboren in de ochtend) en Nina Otieno (geboren in de nacht) super grappig!! In iedere klas hebben ze ook een liedje gezongen. In de 3e klas waar we geweest waren, was klas 1, dus de jongste kinderen, ongeveer 6 jaar. Hier zongen ze een bekend liedje voor ons Old MacDonald had a farm! Nadat we de school bezocht hadden zijn we naar Ugunja gegaan (dorpje naast Rangala). Daar gingen we wat cola halen, maar zijn we ook naar Eunice, dat is een vrouw die heeft een daycare voor kinderen. Ze is zelf net bevallen van een dochtertje, het babytje was 4 dagen oud. Super schattig. Ze heeft geen man, dus bevallen en hoppa gewoon door met het werk. Het was een slimme vrouw, zorgt zelf voor haar 3 kinderen, heeft 3 mensen als personeel voor de daycare en ze bouwt dr eigen huis. Echt super om te zien dat ze het allemaal zelf doet! Een sterke lieve vrouw. Piet en Ineke uit Nederland kennen haar ook, daar hebben we nog mee gevideobeld, super leuk! Ook was ze zo blij met ons bezoek!! Daarna zijn we terug naar ons huisje gegaan en hebbem we gelunchd. Heerlijke pannekoeken hebben we op!!! Rond 3 uur zijn we met een driver van BabyHome naar Sigomere geweest, dat is een dorpje waar een weeshuis is voor kinderen met een beperking. Mooi om te zien, er was een meisje met een lichamelijke beperking sleutelhangers aan het maken. Maar en was ook een meisje die zeer slechtziend is met een machine aan het breien! Nou dat vond ik echt geweldig!!! Er waren nog maar een paar kindjes daar, de rest moest nog komen. Toen we om 4 uur terug wilde konden we de driver niet vinden en gingen we wat drinken met de Zuster van daar. Toen kwam de driver een die heeft ook wat mee gedronken. En daar ging tie.. we kregen een discussie over trouwen en hoeveel kinderen je moet krijgen en wanneer. Nou de discussie ging vooral tussen de Zuster en onze driver. Z'n discussie zet je wel weer aan het denken, over hoe het hier is enz. Ook leer je van elkaar. Om kwart over 5 ongeveer zijn we terug gegaan naar BabyHome. Gedoucht en daarna mochten we bij de Zusters gaan eten. Nou en wat hebben we gelachen... Eerst was ik met Annet aan het videobellen toen ik naar de eet ruimte ging. Dus toen ik binnen kwam zei een Zuster dat ik met familie aan het bellen was. Dus zei ik ja. Ging ze in het nederland vragen hoe het ging en allemaal zwaaien. Echt super grappig. Toen gingen we eten, we hadden frietjes, samozas en ei met gehakt ofz er omheen, heel lekker. Ik wilde wat zout over mn friet doen, maar de deksel viel er af hahahah. Kreeg gelukkig een nieuw bordje haha. Daarna gezellig gekletst met de zusters. Een van de Zusters is in Nederland geweest en je raad het nooit... ze is zelfs op de Walle geweest in Amsterdam.. nou als je iets niet verwacht hier is dat het wel. Geniaal! Daarna kregen we het over tatoages van Marga en Nina en daarna over piercings. Ik moest mijn piercing laten zien, nou hun ogen vielen er bijna uit hahah. Na het eten hebben we helpen afwassen en gingen we nog een selfie maken! Het was echt een hele gezellige avond met deze mensen, we hebben veel gelachen!!!

  • 02 Mei 2018 - 20:04

    Piet Keijsers:

    Echt heel erg leuk om jullie vanmiddag zo te zien bij Eunice, heel erg bedankt hiervoor. De foto's van de speeltuin stellen mij ook gerust dwz het werkt allemaal nog. Ik begreep dat jullie het weer een verfje gaan geven. Ik wens jullie veel succes en veel plezier. Goed bezig !!!!!!

  • 03 Mei 2018 - 22:16

    CoMu:

    Ja leuk stukje film met het videobellen van Piet en Ineke met Eunice.
    Marga heeft dat opgenomen denk ik.
    En ook het gesprekje vanavond via de whats-app.
    Wat is het toch leuk om zo maar te kunnen praten en dan op zo'n afstand.
    Nog veel plezier.
    Groetjes...

  • 04 Mei 2018 - 10:48

    Bets Daamen:

    weer een mooie verslag Nina leuk om te horen wat je allemaal doet .geniet er nog maar van want het is zo weer voorbij nog bedankt voor je bloemen ik was er blij mee gr Oma

  • 04 Mei 2018 - 22:07

    Henk En Lia:

    Leuk geschreven weer Nina, je maakt van alles mee. Je weet intussen wel wat dweilen is ha ha ha.. kun je je niet voorstellen hier dat het niet gauw gemaakt wordt. Je hebt de afgelopen weken weer allerlei ervaringen opgedaan, wat een groot verschil met hier. Nu nog een week genieten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nina

Hallo, Ik ben Nina de Vooght en ik ben 18 jaar oud. In mei ga ik voor drie maanden stage lopen in Kenia. Hier kun je al mijn verslagen lezen over mijn reis in Kenia.

Actief sinds 29 Feb. 2016
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 12827

Voorgaande reizen:

05 April 2018 - 11 Mei 2018

Kenia 2018

29 April 2016 - 26 Juli 2016

Kenia

Landen bezocht: