Druk druk druk - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Nina Vooght - WaarBenJij.nu Druk druk druk - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Nina Vooght - WaarBenJij.nu

Druk druk druk

Blijf op de hoogte en volg Nina

15 April 2018 | Kenia, Kisumu

Donderdag: Vanmorgen hebben we verf gekocht, zodat we het lokaal kunnen gaan verven op Mama Ngina. Toen we aankwamen bij Mama Ngina werd voor ons het lokaal schoongeveegd. Gister heeft de Fundi (klusser) het plafond al gerenoveerd. Al het stof lag er nog en moest natuurlijk weg als wij gingen verven, een meisje van Mama Ngina heeft dat voor ons weggeveegd. Eerst moest er oud verf verwijderd worden van de muur. De kinderen van Mama Ngina hielpen ons daar bij! Nadat het meeste oudere verf was verwijderd zijn we gaan afplakken. We hadden 2 kleuren verf dus hebben we midden over de muur ook afgeplakt, zodat we de kleuren netjes gescheiden konden houden. Daarna zijn we begonnen met verven, dat ging redelijk snel met z'n twee. Nadat we de lichte kleur op de muur hadden geverft zijn we even wat gaan drinken en eten. Daarna zijn we verder gegaan met de donkere kleur. Het voordeel hier is dat de verf erg snel droogt. Dus nadat we de donkere kleur op de muur hadden geverft, konden we een tweede laag van de lichte verf verven. Het was rond 4 uur toen we klaar waren. Het grappige was, dat ze het hier best bijzonder vinden dat je zelf verft. Wij vinden het normaal om even zelf iets te verven, maar hier is dat dus niet zo haha. We laten nu de verf goed drogen. Morgen gaan we spullen kopen, tafel, stoelen enz. en kijken waar nog een laagje verf over moet. We zijn benieuwd hoe goed de verf pakt op de muren.

Vrijdag: Vanmorgen om half 11 met de tuktuk spullen gaan kopen. Eerst 4 stoelen en een ronde tafel, daarna zochten we een kleed voor op de grond waar de kinderen op kunnen zitten en spelen. Nou dat was duur... dus maar een matrasje gekocht met zeil, maar dat zeil moest natuurlijk wel om dat matrasje kunnen. Aan de overkant van de weg bij de winkel was een man die het zeil netjes kon naaien, zodat het matras netjes in het zeil kon. Na een uur wachten was die man dan eindelijk klaar! Maar het was de moeite waard, want hij heeft het heel netjes gedaan! Nu hadden we nog kussens nodig. We hadden ergens hele mooie kussens gezien dus gingen daar heen. Helaas waren ze duur, maarja we zijn in Kenia dus gingen flink afbieden!! En jaa, dat is gelukt haha. Nou daarna naar Mama Ngina gegaan. We hebben er 2 uur over gedaan om alle spullen bij elkaar te krijgen, nu nog verven.. gelukkig was het verven niet meer zoveel, een laagje over de donkergroene verf en nog een paar plekjes op de lichte verf. Daarna alles ingericht. Wat zijn wij blij met het resultaat! Het ziet er netjes uit vergeleken met ervoor. Ook bij Mama Ngina vonden ze het mooi!! Leuk om zoiets voor mensen te kunnen doen :)  Nadat we bij Mama Ngina klaar waren zijn we boodschappen gaan doen en naar huis gegaan. 'S avonds zijn we gaan stappen met de studenten. Het was weer een mooie dag en een gezellig avondje.

Zaterdag: Vandaag hebben we dagje rustig aan gedaan! Wat langer op bed gelegen dan normaal, daarna wat gegeten en een filmpje gekeken. Het was vanmorgen best bewolkt, dus we twijfelde of we zouden gaan zwemmen. Uiteindelijk wel naar het zwembad gegaan en daar lekker op het bedje gelegen en wat gegeten. Toen we daar lagen kwamen er een stuk of 10 vrouwen in mooie jurkjes en een stuk of 10 mannen in pak aanlopen. Dus wij dachten eejj een bruiloft, en ja hoor geen 5 minuten later kwam het bruidspaar aan. De bruid had een mooie jurk aan vond ik. Ze gingen allemaal foto's maken bij het zwembad. Het was wel een beetje raar, omdat wij natuurlijk daar lagen te zonnen. Maar het was ook leuk om te zien vond ik! En ohh.. wat hebben ze daar een heerlijke douche bij het zwembad. Dus wij hadden natuurlijk onze shampo enz meegenomen om daar na het zonnen lekker te douche. Want ja met een emmertje met water en een washandje krijg je niet altijd je shampo goed uit je haar, dus die douche was wel echt even lekker!! En de douche had zelfs warm water :). Het was dus een heerlijk dagje niksen. 'S avonds hebben we  weer film gekeken en daarna weer lekker gaan slapen.

Zondag: Vanmorgen hebben we heerlijk uitgeslapen, daarna wat onbijt op en zijn we maar eens onze kleren gaan wassen. Nou dat was nog een klus, zoveel kleren en dat allemaal met de hand wassen... Maar na een uurtje waren we gelukkig klaar! Na het wassen is Nina een boek gaan lezen en heb ik een filmpje gekeken. Rond half 2 hebben we een piki (moterbike) gebeld en zijn we naar Java House gegaan, dat is een restaurant. Daar hebben we wat gedronken met iets lekkers erbij. Daarna zijn we naar de supermarkt gelopen om wat boodschappen te doen. De piki kwam ons weer ophalen bij de supermarkt en heeft ons weer naar huis gebracht. Wat is het trouwens warm hier vandaag. Rond de middag scheen de zon flink, nu is het nog steeds warm alleen meer benauwd, dus dat belooft nog wat voor vannacht.. verder gaan we ook niet veel meer doen vandaag. Straks eten koken en verder niets meer denk ik. We zitten alweer een week in Kenia trouwens, gaat echt snel!!!

• 15 April 2018 - 21:14

Henk En Lia:

Leuk om je verslagen te lezen en dat je het naar je zin hebt. En jullie zijn ook goed bezig daar. Benieuwd wat jullie nog meer gaan doen daar. Veel plezier plezier en geniet ervan.

• 16 April 2018 - 10:39

Bets Daamen:

Goed bezig Nina verfen kan jij wel dat weet ik. Fijn dat je zoiets voor die mensen kunt doen.Geniet er nog maar van DE gr oma