Kenia week 6 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Nina Vooght - WaarBenJij.nu Kenia week 6 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Nina Vooght - WaarBenJij.nu

Kenia week 6

Blijf op de hoogte en volg Nina

12 Juni 2016 | Kenia, Kisumu

06/06 Het laatste weekje is van start gegaan. Bij Equator heb ik vandaag samen met de kinderen handen gewassen. Verder weer een normaal dagje. 'S avonds weer lekker film gekeken! 07/06 Ja hoor, de dag van de spelletjes was aangebroken.. Nina ging met Mariëlle en mij mee naar Equator. Anne kon helaas niet mee omdat ze ziek was. Toen we 's morgens op Equator aankwamen ging het normale ritme gewoon in. We begonnen met zingen en bidden en daarna les. Tot de korte pauze zijn we langs alle klassen gegaan om te kijken wie er mee kon doen met de spellen 's middags, zo kon Nina ook even kijken hoe het in alle klassen was. Na de korte pauze hebben we in de les gezeten en dingen zoals kleren enz op het bord getekend in de klas. Na de lunch begonnen we met de spellen. We hadden helemaal het idee van 4 teams, want we hadden 4 spellen; zaklopen, touwtje springen, touwtrekken en hinkelen. We begonnen met de hinkelbaan klaar te leggen. Maar alle kinderen kwamen al kijken en wilden het gelijk proberen. Dusja dat maar gewoon laten doen, want communiceren met hun is moeilijk als ze geen engels kunnen. Daarna gingen we met z'n alle touwtje springen. Dit vonden ze echt heel leuk om te doen. Daarna gingen er een paar zaklopen, dat vonden ze echt grappig. Touwtrekken was ook leuk maar dat ging niet echt eerlijk op tegen elkaar. Haha. De kinderen hebben echt genoten van deze middag en de docenten vonden dit ook leuk. En wij hebben natuurlijk ook veel lol gehad. Hopelijk blijven ze spelletjes spelen in de middag, want de kinderen genieten daarvan ! 08/06 Mariëlle en ik waren zoals gewoonlijk naar Equator gegaan. Alleen Mariëlle was niet echt fit dus waren wij rond 11 uur weer terug gegaan naar Babyhome, want we mogen niet alleen reizen. Dus ik heb de rest van de dag bij babyhome geholpen samen met Nina. Anne en Mariëlle hebben lekker rustig aangedaan. 09/06 Laatste dagje stage toch maar op Babyhome gelopen. Mariëlle was nog niet fit genoeg voor Equator. Dus ben ik met Anne en Nina meegegaan. We zijn veel met Baptismday bezig geweest, want dat is namelijk morgen. Dan worden er kindjes van babyhome gedoopt en wij helpen daar bij mee. Wij dragen dan een uniform van Babyhome die al het personeel draagt. Ook heb ik mn haar een stukje laten vlecht. Wel even wennen.. Verder 's avonds mn koffer ingepakt, want morgen gaan onze spullen al naar Kisumu en hebben we alleen nog maar wat echt nodig is hier. Want zaterdag zit het er alweer op.. 10/06 Net als de rest van de week optijd uit bed. Het was een speciale dag, want er werden op Babyhome 19 kinderen gedoopt. 'S morgens rond 8 uur gingen we naar babyhome en hebben we geholpen met het aankleden van de kinderen. Daarna hebben we wat gegeten. Iedereen was druk in de weer om alles af te maken voor Batismday. We hadden uniformen van collega's geleend. Zo waren we allemaal het zelfde. Rond 10 uur kwamen er ouders, vrienden of andere familie leden van de kinderen die gedoopt werden. We begonnen de doop met dansen. Dus wij samen met het personeel kwamen dansend en zingend op. Toen ging iedereen zitten op een paar na waaronder wij, want wij moesten dansen. Daarna mochten wij ook gaan zitten en deed de Pastoor zijn woord. Tussen door natuurlijk weer wat dansen. Daarna werden de kinderen gedoopt ouders kwamen met hun kind naar voor. De kinderen waarvan de ouders er niet waren mochten wij dopen. Het ging heel anders dan in Nederland. We stonden daar met 19 kinderen op een rij en de Pastoor kwam langs om een kruisje te maken en we liepen zelf in een rij om het water over het hoofdje te doen. Maar het was wel leuk om het eens op een andere manier mee te maken. Na het dopen hebben mensen nog een woordje gedaan. Helaas konden we het niet allemaal verstaan omdat er in hun eigen taal werd gepraat. Ook hebben wij ons voor moeten stellen aan de mensen. Na al het gepraat werd Babyhome en ons huis gezegend. Dat was wel appart. Het personeel van babyhome en wij liepen toen achter de Pastoor aan. Iedereen was aan het zingen en aan het dansen, leuk om dat zo te zien dat hun zo los gaan tijdens dat soort kerkdiensten. In Nederland is dat totaal niet. Daarom vind ik het wel leuk dat we dit zo hebben meegemaakt. Na het dopen zijn wij gaan eten. We kregen natuurlijk weer vanalles, kip, rijst, lam enz. Na het eten hebben we onze koffers meegegeven aan Sarah, want die bracht onze koffers alvast naar onze volgende bestemming. Nadat Sarah weg was hebben we nog gezellig met het personeel buiten gezeten. Rond half 6 zijn we naar binnen gegaan en hebben we ons lekker opgefrist. Daarna heb ik nog lekker buiten gezeten, want tegen de avond koelt het lekker af. 'S avonds hebben we nog lekker met z'n vieren film gekeken. Het was een hele mooie, leuke en indrukwekkende dag die ik niet zomaar vergeet ! 11/06 De laatste dag bij babyhome, niet eens een dag. We wilden om 12 uur de bus naar Kisumu hebben. 'S morgens optijd uit bed om de laatste spullen te pakken en het huis netjes te maken. Rond 10 uur zijn we nog even bij Sister langs geweest. We hebben toen een armbandje gekregen van haar met Kenia erop. Nadat we bij Sister waren geweest zijn we nog bij de baby's en kindjes langs gegaan om 'afscheid' te nemen. Ook hebben we gedag gezegt tegen collega's. Helaas is dat niet mij sterkste kant.. Haha. Gelukkig gaan we nog een dagje terug. Daarna zijn we weer even naar binnen gegaan en hebben we gewacht tot Consolata kwam, want die ging met ons mee naar Kisumu. Toen Consolata er rond half 12 was zijn we nog even naar Sister geweest om haar te bedanken voor deze mooie periode en gedag te zeggen. Dat was niet zo makkelijk. We zagen dat Sister het ook niet makkelijk had net als ons. Na het gedag zeggen gingen we naar de bus en zijn we naar Kisumu vertrokken. Toen we in Kisumu aankwamen kwam Sarah ons ophalen. We zijn toen gelijk wat boodschappen gaan doen. Na het boodschappen doen zijn we naar ons nieuwe verblijf plaats Pabaris Paradise gegaan. We slapen daar 2 aan 2. Ik slaap samen met Mariëlle in een redelijk appartementje. Anne en Nina slapen in een kleiner appartementje, want daar staan alleen bedden in. Dus bij Mariëlle en mij moeten we koken en eten enz. 'S avonds zijn we lekker uit eten geweest. Eventjes een 3 gangen menu. Dat was even lekker naar al die pasta's en aardappels. Na het eten zijn we weer terug gegaan naar Pabaris en hebben we allemaal even geskypt of gebeld met thuis of vrienden. Dat we grappig, want ik ging eerst skype met mn zus en daarna nog met vrienden die aan het stappen waren. Leuk om iedereen weer even gezien te hebben. Daarna zijn we lekker gaan slapen na een drukke dag. 12/06 Ik heb lekker even uit geslapen. Had het even nodig na afgelopen dagen. Na het ontbijt zijn we naar de Massaïmarket geweest om nog wat op te halen. Vervolgens zijn we naar Java geweest. Het restaurant waar we gister gegeten hebben. Daar hebben we namelijk lekker wifi haha. Ook hebben we er geluncht. Morgen vertrekken we al rond 7 uur 's morgens naar de MassaMara voor de safari. Het is ongeveer 7 uur rijden met de bus daarheen. Ik ben benieuwd en heb er zin in !

• 12 Juni 2016 - 12:23

Myriam :

Hoi Nina,wat gaat de tijd snel, zo beginiet jullie in Rangala en nu alweer naar Kisumu. Mooi om te lezen hoe jij dit allemaal ervaart en wat moet het vrijdag een speciale dag geweest zijn. Met een lach en een traan. Wij thuis genieten iedere keer weer van alle die mooie verhalen van jullie! Geniet komende week van jullie safari ook dit is heel bijzonder. Veel succes nog en geniet nog van alles wat komen gaat.
    Groetjes Myriam (mama van Anne)

• 12 Juni 2016 - 19:13

Familie De Vooght:

Hoi Nina.
    Wat een belevenissen deze week! Nu even een weekje vakantie.
    Geniet ervan!
    XXX

• 13 Juni 2016 - 01:30

Corry M:

Ha Nina, Soooo de eerste stage zit er alweer op. Dat gaat wel snel zeg. Bedankt voor je lange verhaal. En ik wens je heel veel plezier in de Massai Mara. hoop dat je veel dieren kunt spotten.
    Groetjes...

• 13 Juni 2016 - 22:03

Henk En Lia:

Wat een mooi lang verhaal deze week. Je hebt heel wat meegemaakt en hopelijk blijven het mooie herinneringen. Het afscheid zal wel niet gemakkelijk geweest zijn, maar je hebt nu lekker vakantie, daar zijn jullie wel aan toe. Ook deze week ga je veel zien en beleven. Heel veel plezier en we zijn benieuwd naar je verhalen. Dikke kus xxxx

• 15 Juni 2016 - 23:13

Fam. Hereijgers:

Hey nina, wat een belevenissen weer en echt weer een heel mooi verhaal. Blijft echt leuk om je zo te volgen. We hebben ondertussen vernomen dat je de big five al hebt gespot, lekker genieten van je vakantie en heel veel succes op je volgende stage!! Heel veel groetjes van ons!!